Kvinnor inom den digitala sektorn i regionen Nouvelle-Aquitaine – Frankrike – regionalt observatorium för professionell jämlikhet mellan kvinnor och män.

BLOGG, DIGITALISERING, SYSSILLESÄTTNING, JÄMLIKHET, FRANKRIKE
Principala resultat av undersökningen som genomfördes år 2021 av Cap Métiers för DRDFE och regionen. Regional kontext av sektorn Med 37 000 arbetstillfällen inom den digitala sektorn rankas regionen Nouvelle-Aquitaine som sjätte i Frankrike. Digitala arbeten är koncentrerade till urbana områden. Totalt kommer den digitala sektorn att stå för över 7 000 nya anställningar, exklusive tillfälligt arbete, under 2020. Den digitala sektorn är inte särskilt kvinnodominerad, med 23% kvinnor i sektorn (inom IT, telekommunikation och relaterade tjänster eller tjänsteleverans inom den digitala domänen: expertis, konsultation, grafik, grafisk design osv.). För att belysa orsakerna till denna låga könsfördelning genomförde Cap Métiers Nouvelle Aquitaine, på begäran av DRDFE (Regionaldirektoratet för kvinnors rättigheter och jämställdhet) och regionen, en undersökning med fokus på könsskillnader i orienteringsprocessen för dem som är inskrivna i högre digital utbildning. Baserat på observationen att flickor missgynnas inom högre utbildning inom vetenskaperna, trots att de utgör nästan hälften av studenterna i sista året på gymnasiet, syftar denna studie till att få en bättre förståelse för mekanismerna bakom orienteringen mot utbildning och karriärer inom den digitala sektorn, och särskilt orsakerna till att kvinnor avhåller sig från postgymnasiala utbildningar. Målet är att analysera i vilken utsträckning kön kan ha påverkat motivationen, valen och förväntningarna hos personer inom högre utbildning inom den digitala sektorn.
Målgrupp: Över 1500 personer inskrivna i 21 högre digitala utbildningar (inom områden som: allmän datavetenskap, big data, artificiell intelligens, interaktiv digital media och spel, cybersäkerhet). 17% kvinnor i den panel som undersöktes år 2022.
Studie av könsfaktorns påverkan på orienteringen inom den digitala sektorn i regionen. Vägledning Inom den sekundära utbildningen: en inriktning vald av eleverna, med en märkbar påverkan från familjen och lärarna.
  • ❖ Betydelsen av ens egen roll i vägledningen är relativt mer framträdande hos män än hos kvinnor.
  • ❖ Mer än hälften av respondenterna fick inte specifika presentationer om digital utbildning och/eller karriärmöjligheter under sin skolgång, och en betydande del av dem uttryckte ånger över detta. En mycket högre andel kvinnor än män som inte fick presentationer om digital teknik ångrade detta.
3
page4image1993048576 page4image2785121152 page4image2785156368 page4image2785152096 page4image2785206256
I högre utbildning: följa studier med fokus på innehåll och yrkesutsikter, oavsett kön. Kön: en ganska svag påverkan på orientering mot digital utbildning. Under utbildningen Mer än 1 av 4 kvinnliga respondenter sa att de hade upplevt sexuellt beteende under sina studier, jämfört med endast 2 av 100 män. Tillförarna av dessa sexistiska uttryck: främst manliga studenter och i mindre utsträckning medlemmar av undervisningspersonalen. Det bör också noteras att 14% av de berörda personerna uttryckte konsekvenserna av att ha bevittnat och/eller varit offer för sexistiska uttryck på deras nuvarande skolgång eller förföljelse av studier. Kvinnornas kommentarer (i stort sett dominerande) visar en gradvis konsekvens av dessa situationer, som sträcker sig från ingen påverkan (“Jag var övertygad om vad jag ville göra och jag gjorde det jag ville göra”, “det är sorgligt men man vänjer sig”) till negativa konsekvenser för dem själva och deras studiebana (“sänkt moral, sänkt motivation, förlust av lust att gå med i en killklass och sedan omdirigering”). “Obehag och ytterligare alienation. “Vi hade rapporterat det till vår kontaktperson lärare men eftersom det var första gången det rapporterades hände ingenting. Jag har en dålig minnesbild av det, en besvikelse”. För framtiden Tre avgörande element för valet av första jobbet, oavsett kön:
  1. Arbetsmiljö
  2. Arbetslivets balans
  3. Lön
page4image3321881392 page4image3321881696
4
Några nyckelpunkter ❖ 70% av både kvinnor och män anser, i lika stor utsträckning, att deras kön inte spelade någon roll för deras karriärval. 12% anser att deras kön spelade roll för deras karriärbeslut (16% kvinnor jämfört med 10% män). ❖ Fler kvinnor än män (16% jämfört med 10%) anser att deras kön har påverkat deras val (även om dessa andelar är mindre). Skäl som angivits av de svarande som anser att deras kön spelade roll för deras karriärval: (I lila: kvinnors kommentarer; i orange: mäns kommentarer) Jag valde en naturvetenskaplig examen och inte ingenjörskap på grund av lärarnas och studenternas sexism; Jag valde inte ren datavetenskap delvis på grund av det mindre “feminina” bilden. I slutet av förberedande skola valde jag det mest feminina ämnet inom naturvetenskap: biologi. Kvinnor inom datavetenskap är mycket mer eftertraktade eftersom de är fåtaliga. I datateknik krävdes en kvot för tjejer, och i min klass fanns det bara 4 tjejer, och alla togs. Som kvinna var det lättare att komma in på datavetenskapligt teknikprogram.
  • – Om jag hade varit kvinna kanske min attraktion för litteratur hade blivit bättre märkt. En man inom IT är vanligare än en kvinna. Stereotyperna kvarstår trots ansträngningarna.
  • – Det finns många exempel på män som gör karriär inom dessa yrken. Många manliga intervjuare.
page5image2038671328
5
– Mer lätthet och uppmuntran för män: i efterhand inser jag detta. ❖ IT är det första yrkesområdet som respondenterna riktar sig mot. Vad gäller respondenternas föredragna yrken skiljer de sig beroende på kön: Kvinnor nämner oftare kognitionsvetare, ergonom eller webbdesigner. Män nämner oftare datavetenskapsman, dataspecialist eller cybersäkerhetsexpert. Huvudsakliga förslag från respondenterna för att uppmuntra flickor att välja digitalt och förhindra könsmässig diskriminering:
  • – Bryta ner stereotyper, dekonstruera representationer, ändra mentaliteter genom att öka medvetenheten om diskriminering och sexism genom utbildning.
  • – Uppmuntra alla att fatta egna val och se till att flickor får självförtroende och inte längre är rädda för att gå in i så kallade manliga studiefält genom att ge dem bästa möjliga stöd när de är i minoritet, utan att stigmatisera dem.
  • – Förbättra bilden och attraktiviteten för digital utbildning och arbete genom konkreta informationsåtgärder och uppmuntra flickor att delta.
  • – Erbjuda unga människor ett bredare könspektrum av personer som representerar sektorn inom utbildning och anställning för att hjälpa dem att bättre kunna föreställa sig själva.
  • – Kommunicera neutralt om utbildning och arbete utan könsskillnad eller positiv särbehandling: jobb har inget kön!
  • – Gör kampen mot diskriminering och sexism till ett mål som delas av alla genom att agera på alla möjliga sätt: införande av goda praxis-avtal, rapportering av sexistiskt beteende, utbildning i att hantera sådana situationer.
page6image2793685008

Dela:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest

Relaterat inläggs

Leave a Reply

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *