RECTEC-tvärvetenskapliga-färdighetskort + handbok – Identifiera tvärvetenskapliga färdigheter för anställbarhet och certifieringar
CERTIFIERING, ANSTÄLLNING, UPPDATERING
RECTEC-approachen och resultaten har syftat till att främja anställningsbarhet genom att identifiera tvärvetenskapliga färdigheter och matcha dem med professionella certifikat. Koordinerad av Académie de Versailles (Frankrike) samlade den aktörer inom yrkesutbildning och integration från Belgien, Frankrike och Luxemburg. INSUP – Frankrike deltog i experimentfasen. RECTEC-projektet är ett svar på behovet av verktyg för bedömning med både kvalitativa graderingar och överensstämmelse med European Qualifications Framework (EQF)* för arbetstagare inom utbildnings-, utbildnings-, certifierings- och karriärutforskningsområdena. Detta behov kommer från principerna som vägleder säkrandet av karriärvägar, enligt vilka ett graderingssystem möjliggör bättre visualisering av ens positionering och/eller framsteg. RECTEC:s huvudsakliga utmaning är att skapa och använda en kompetensreferensguide som skulle vara gemensam för hela systemet av aktörer som arbetar inom yrkesutbildnings- och integrationsområdena. Graderade skicklighetsskalan gör det möjligt att erkänna delvis förvärvade färdigheter och identifiera dem som behöver utvecklas för att nå EQF-nivå 2, 3 eller 4. Utarbetningen av denna referensguide bygger på AEFA Frankrikes arbete* (European Agenda for Adult Learning) som utvecklade en metod som inkluderade och graderade färdigheter från både Common European Framework of Reference for Languages (CEFR)* och Key Competences for lifelong learning. Särskild uppmärksamhet ägnas så kallade “grundläggande” färdigheter, som namnges och integreras i tvärvetenskapliga färdigheter. Progressionslogiken följer en situationsbaserad ansats som främjar kopplingar mellan erfarenhet, aktiviteter och färdigheter å ena sidan, och faktisk och vägledande självbedömning av mottagarna å andra sidan. Färdigheter kalibreras också med hjälp av två andra kriterier som definierats i EQF: autonomi och ansvar, på nivåer som motsvarar aktiviteter och jobb från EQF:s första fyra nivåer. Utvärderingsramen identifierar 12 tvärvetenskapliga kompetenser och bland dem “Använda digitala resurser”.- Förmåga att söka eller producera information och sortera den självständigt för att nå ett visst mål;
- Förmåga att anpassa sig till nya digitala miljöer;
- Förmåga att använda grundläggande funktioner på en dator, en smartphone, en e-posttjänst och samarbetsverktyg.
- Utbildning
- Certifiering
- Anställning och personalhantering
Dela:
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Pinterest
Relaterat inläggs
Breaking barriers and building community for an effective, sustainable and inclusive digitalization of adult guidance services
We will continue to provide updates on HERoic Tracks through our website and social media
HERoic Tracks: Strengthening Partnerships and Advancing Women’s Empowerment
We will continue to provide updates on HERoic Tracks through our website and social media
Project Launch – HERoic Tracks.
We will continue to provide updates on HERoic Tracks through our website and social media
Empowering Careers in a Digital Age: Unveiling the Impact of DIGI-BREAKER PLUS (DB+) Meeting’s Key Outputs
The DIGI-BREAKER PLUS (DB+) initiative is more than a mere collaboration; it’s a forward-thinking partnership
Bryta hinder och bygga gemenskap för effektiv, hållbar och inkluderande digitalisering av vuxenhandledningstjänster
DIGI-BREAKER+ (DigiBreaker+) är ett ambitiöst projekt, finansierat av Erasmus+ Cooperation Partnerships Programme, med syfte att
Micro-certifieringar
I Europa har vi bevittnat en ökning av medborgare som behöver uppdatera sina färdigheter och
Leave a Reply
Lämna ett svar Avbryt svar
- + 46 76-200 40 70
- Info@igitego.Se
-
Igitego förening, innovation park,
Sommarvägen 101 a, 656 37 karlstad